Min resa tillbaka

Blogg

Hej på er.

Jag la tidigare i veckan upp dessa bilder på Instagram och skrev egentligen inte så mycket om dem. Men jag tänkte berätta lite här. Jag födde ju Eila för snart 1 år sedan och tränade lite då och då under graviditet för att ändå hålla igång. När Eila kom så la jag all träning på hyllan, för att man helt enkelt inte hinner och man ska helst inte träna förrän kroppen är återställd. Jag har alltid varit en aktiv person och i perioder ätit väldigt bra och nyttig mat, men jag är också ett chips och kakmonster, hehe. Men efter att Eila kom så blev det ingen träning alls och det blev väldigt mycket socker och fika haha. Man var ju trött och sov dåligt så snabb energi behövdes och det blev ett par delicatobollar om dagen, hehe. När Eila var 7 månader kände jag att jag ville börja träna och komma tillbaka till mig själv igen, lite rutiner och en starkare kropp. Jag började träna lite grupp-pass på gymmet men inget hårt, och magen väntade jag lääänge med att träna för jag var rädd att mina magmuskler inte gått ihop. Så jag började träna lite lätt och sen kände jag att jag ville börja äta mer hälsosamt och kontaktade en PT här i Växjö, Thom på Steam, ett gym som ligger på öster där jag bor. Jag fick ett kostschema som passade mig perfekt, jag fick äta hur mycket jag ville och hur många gånger om dagen jag ville. Jag ville liksom inte gå på någon diet där jag behövde väga och äta minimalistiska portioner. Det enda var att jag var tvungen att äta av det som stod på kostschemat. Och kostschemat innehåller massa olika saker och INTE bara sallad, ris och kyckling. Men såklart så uteslöts en del livsmedel. Vissa dagar har det varit tufft men oftast lätt, jag har aldrig behövt vara hungrig, utan fått äta hela tiden om jag velat, såå skönt för jag hatar känslan av hunger! Första veckan var tuff just med förändringen men sen har det mer blivit en vardag.

Min mage som tidigare varit kaos har svarat bra på denna maten och det känns jättebra, vet inte om det har något samband men min hy har blivit väldigt fin och håret bara växer. Det känns superbra bra att äta mer hälsosamt och mitt sötsug är typ borta. Jag har mest sug efter MAT, och såklart efter kakor och sånt också men inte lika ofta. Nu har jag gått på mitt schema i 3 månader och kommer fortsätta med detta hälsosamma tänk men också unna mig saker. Mötena med Thom har gjort att jag blivit mer medveten och fått in ett annat tänk kring mat och att äta mycket och gott. Under de första 2 månaderna ändrade jag bara kosten och gick promenader, nu sista månaden har jag lagt in lite mer grupp-pass och tränat i snitt 2-3 ggr i veckan.


Jag trivs bäst såhär, när jag har mer energi, orkar träna, äter hälsosamt och är pigg & glad. Men sen älskar jag också pasta, pizza, chips och kakor och det kommer jag också fortsätta äta. Jag vill och hoppas inte att jag bidrar till någon hets kring mat eller vikt pga att jag valt att ändra mina vanor och blir mer hälsosam. Jag trivs bäst såhär och är så himla glad och tacksam och stolt över min kropp som klarat en graviditet, en förlossning och tiden efter med bebis. Ibland är det svårt att hinna med sig själv och ta hand om kropp och själ när man har småbarn men JAG mår bäst och blir en bättre Kajsa och mamma av det.